Saturday, 23 December 2017

Shao yong binära alternativ


YIJING DAO Yijing hexagram sekvenser av Steve Marshall Inte tidigare hade jag gjort en gif animation av King Wen sekvensen för att tillfredsställa min nyfikenhet än jag kom över I Ching Sequencer Version 1.0. Denna sequencer skapades i Flash och jämför King Wen-sekvensen (ordningen av hexagrammen i Yijing själv), hexagram med hexagram, med den binära sekvensen Fuxi (dvs Shao Yongs Xiantian Before Heaven-sekvensen) och båda med mysteriesekvensen på pp 7308211731 av Wilhelm-Baynes översättning (sidnummer avser 3: e upplagan). Tyvärr är den binära sekvensen Fuxi upp och ned UPDATE. Detta har nu rättats i version 2.1. För att kunna läsa 64 gua som binära tal med decimalekvivalenterna 0821163 måste du läsa dem från översta raden nedåt med yang vara 1 och yin 0. Till exempel är det andra hexagrammet i Fuxi-sekvensen binärt nummer 000001 hexagram 23 i King Wen-sekvensen, inte hexagram 24. Tänk på det så här: rotera 90deg medurs 000001 Men du kan lika mycket betrakta det binära numret 000001 som representeras av hexagram 24, läsande från botten uppåt: Detta är vad animatorn har gjort . Du kan säga att det här är ett mer förnuftigt sätt att göra hexagram som binära tal än vad som har blivit konventionen, eftersom binära tal, som decimaltal, räknas upp från höger till vänster och hexagrammen bildas från botten till toppen. Men poängen är att även om den animerade sekvensen fortfarande är binär, är det inte faktiskt Fuxi-sekvensen som anges utan Fuxi-sekvensen upp och ner. Du måste hålla en spegel över hexagrammen för att se Fuxi-sekvensen. Richard Rutt gör samma fel, för övrigt, i sin bok Zhouyi: The Book of Changes. s. 91, när han säger: Hexagram i Fuxi-ordningen, om den skrivs med 0 för streckade linjer och 1 för hela linjer, och med bottenlinjen till höger, ge binär notationen för 0 till 638230 Nej, det gör de inte. Hexagram 23, andra i Fuxi, gjord som binär på den grunden är 100000, vilket i decimal är 32, inte 1. Med tanke på denna förvirring tyckte jag att det kan vara användbart att göra en enkel gifanimation själv av den faktiska Fuxi-sekvensen: Om du försöker uträtta vad du tittar exakt, överväga detta: topplinjen växlar mellan yin och yang från hexagram till hexagram, bottenlinjen är yin för de första 32 hexagrammen och sedan yang för den andra 32. Den femte raden (dvs. räknar upp från botten) går två yin, då två yang, då två yin, då två yang, för hela sekvensen. Den fjärde raden går fyra yin, sedan fyra yang och upprepningar. Den tredje raden går åtta yin, sedan åtta yang och upprepningar. Den andra raden: 16 yin, 16 yang, 16 yin, 16 yang. Bottom line, som sagt, 32 yin, 32 yang. Du kan undersöka det här närmare på en skärmdump av animationsramarna för Fuxi-sekvensen som arrangeras i en 8 till 8 kvadrat, som bildar: Shao Yong-kvadraten (Fuxi-sekvensen) Nedan är numret på varje hexagram som det framgår av Yijing (King Wen order): Detta arrangemang fastställdes av Song Dynasty filosofen Shao Yong (101182111077 CE), sex århundraden före Wilhelm Leibniz beskrev binär notation. Leibniz publicerade De progressione dyadica år 1679, och i 1701 skrev jesuiten Joachim Bouvet till honom omslutande en kopia av Shao Yongs Xiantian cixu (Before Heaven sequence). Xiantian diagrammet nedan visar den enkla principen bakom sekvensen av hexagram, vilket Shao Yong sedan arrangerade i både en kvadrat och en cirkel. All-yin hexagram Kun är den svarta kolonnen på utsidan vänster och går upp genom sex nivåer, som bildar början på sekvensen, medan all-yang-hexagrammet Qian är den helt vita kolumnen på utsidan rakt igenom sex divisioner i yin och yang, slutet av sekvensen. Den övre raden i diagrammet motsvarar topplinjen i 64 hexagrammen. Från vänster till höger är 64 divisionerna 64 hexagrammen i binär ordning. (Jag har lagt fram några exempel på en annan sida. Se även mina anteckningar om ett stjärnmönster i Xiantian i en cirkel.) Xiantian-diagrammet visar också grafiskt varför animationens övre linje växlar mellan yin och yang, den femte linjen växlar varje två hexagrammer, den fjärde raden var fjärde hexagrammen, den tredje raden var åtta hexagrammen, den andra raden var 16: e hexagrammen och bottenlinjen var 32: e. De fyra tvålinjiga digrammen på andra nivån uppåt kallas större och mindre yin och yang . Större yin är ekvivalent med gammal (förändring) yin, mindre yang är ung (oföränderlig) yang, mindre yin är ung yin, och större yang är gammal yang (se Hur man hör Yijing). Medan större yin och yang är uppenbara, verkar det finnas en liten förvirring över de två digrammen som består av både en yin och en yanglinje. Några publicerade källor har fått dem på fel sätt, tänk på att eftersom digramen består av en övre yang och en yin på yinsidan, så måste det vara mindre yin men det saknar punkten helt, nämligen att den andra nivån positionen är faktiskt yang (vit) med yin under den, och så är det mindre yang. På samma sätt är mindre yin yin med yang under det. (Observera att båda halvorna av diagrammet dividerat vertikalt är desamma för de sista fem nivåerna, att det bara är på den första nivån som de två sidorna skiljer sig. Som ett resultat av detta innehåller 32 hexagrammen på vänster sida 112 yin linjer och 80 yang linjer och dessa kallas yin hexagrammen på samma sätt innehåller 32 hexagrammen på högra sidan 112 yang linjer och 80 yin linjer, och är kända som yang hexagrammen. Tydligen uppstår skillnaden mellan 32 mellan 112 och 80 från fördelningen av yin och yang i bottenskiktet, de andra fem skikten är identiska.) Xiantian-diagrammet gav upphov till Shao Yongs-torget. Det finns många saker att märka om torget. Exempelvis består hexagrammen på diagonalen 1110008211000111 (nederst till vänster till höger) av komplementära trigramer (t. ex. yin-yin-yang är komplementär till yang-yang-yin). Var och en av de 8 hexagrammen på denna diagonal har tre yinlinjer och tre yang. Den övre raden av trigram är identisk i var och en av de 8 horisontella hexagram oktetterna. Går från vänster till höger är ordningen: kun, gen, kan, xun, zhen, li, dui och qian. Detta medför att övre trigramen i varje kolumn med 8 hexagram är densamma. Den lägre trigramen i varje horisontell oktett är också densamma, i samma ordning som går ner. Så alla 8 hexagrammen i den översta horisontella oktetten har bara som det nedre trigramet, under det att de alla har gen som det lägre trigramet och så vidare genom kan, xun, zhen, li, dui och qian, botten nedre trigram horisontell oktett. Den övre vänstra diagonalen längst ner till höger består av hexagram med samma övre och nedre trigram, igen i samma ordning som tidigare. På ovannämnda 1110008211000111 diagonal är inte bara trigramerna komplementära i varje hexagram men från botten till toppen på de övre trigramerna och från topp till botten på de nedre trigramerna är ordningen igen: kun, gen, kan, xun, zhen, li, dui , och qian. Detta är förstås Fuxi-ordningen av trigramer, som när de delas i hälften och placeras i en cirkel bildar Xiantian bagua eller tidigare Heaven-arrangemang av trigramer, även känd som World of Thought-arrangemang. Du kan se att trigramerna på den tredje divisionen i yin och yang i Xiantian-diagrammet är i samma ordning. Observera också den komplementära symmetrien om de två diagonalerna, precis som vänster till vänster (000000) är komplementär till höger nederst (111111), så är de två hexagrammen intill in mot mitten (001001 och 110110), dvs hexagram 52 och 58: Bara för att göra Det är klart, här är de komplementära paren på diagonalbotten vänster till höger, arbetar in mot mitten, med hexagramnummer som de visas i Yijing (King Wen-sekvensen) och binära tal: 11 och 12 (111000 och 000111) 41 och 31 (110001 och 001110) 63 och 64 (101010 och 010101) 42 och 32 (100011 och 011100) Om du omvandlar binära siffror till decimal är summan av två komplementära hexagram alltid 63. (Decimalekvivalenterna för ovanstående binära siffror ska inte förväxlas med ordensnumren på hexagrammen i King Wen-sekvensen. Till exempel: 111000 56 i decimal och 000111 7, summan 63, hexagrammen är 11 respektive 12.) Du skulle vara korrekt att tro att jag bara är skrapa ytan av Shao Yongs squa re. På I Ching Sequencer-webbplatsen är det möjligt att förflytta hexagrammen en åt gången, samt titta på dem. De tre sekvenserna kör samtidigt, med mysteriesekvensen som visas störst. Id har aldrig riktigt tittat på den här sekvensen på baksidan av Wilhelm-Baynes (pp 7308211731, i tredje upplagan), men det verkar som animatorn har rätt, det här är verkligen ett mysterium. Jag har ingen aning för närvarande vad denna sekvens är eller varifrån den härstammar (den visas inte i första upplagan). Men det är verkligen en fascinerande och estetiskt tillfredsställande sekvens när den ses som en Flash-animering. Observera att genom de första 7 hexagrammen förefaller en enda yinlinje stiga upp genom Qian-hexagrammet all-yang. Sedan verkar två yin-linjer utföra samma trick tillsammans. Sedan stiger trigram Kan upp genom Qian, vilket tyder på att i de två första faserna snarare än ett enda yin och två yin stiger upp är det faktiskt trigramerna Li och Gen som stiger upp, respektive. Men vid det 17: e hexagrammet av sekvensen förloras detta mönster och en misstänker att snarare än en trigram som stiger upp genom ett hexagram är det faktiskt ett hexagram som stiger upp genom ett hexagram, men det skulle kräva en mer detaljerad studie av sekvensen, dessa är bara några preliminära observationer, första tankar. Vid den 23: e sekvensen ser vi det välkända mönstret igen med tre yin-linjer som stiger upp tillsammans. I slutet av sekvensen, i de sista sju hexagrammen, ser vi en enda yanglinje som stiger upp genom all-yin hexagram Kun, precis som ett enda yin steg upp genom all-yang Qian i början. Som skaparen av I Ching Sequencer noterar: Vi kan använda metaforen av time-lapse fotografering för att förklara grundläggande syfte och funktion för I Ching Sequencer. Om man skulle sitta och titta på en solros under en dag skulle det vara omöjligt att faktiskt se rörelsen, men under en dagscykel skulle periodiskt erkännande av rörelse förekomma för betraktaren. Om en tidsförloppsfilm av samma solros gjordes genom kondensering en dag till en minut så kunde vi se magi heliotropa växter (de som följer solen). Genom att komprimera och animera en serie ändrade bilder kan vi få en ny bild av den annars icke-linjära sekvensen. I Ching Sequencer kan därför betraktas som time-lapse-filmer av historiska och betydande I Ching-sekvenser. I Flash, genom att högerklicka kan du zooma in på de mindre animationerna. På sidan är en skala som visar hur många hexagram av 64 som har spelats och positioneras i sekvensen. Du kan även spela ett techno soundtrack för att följa animationen. En fascinerande och vackert utförd bit av arbete. En elegant hexagramsekvens är som en fascinerande dans. Jing Fang8217s 8216Ett Palaces8217 arrangemang Det finns en annan viktig sekvens, Jing Fangs Åtta Palats (bagong) sekvens, kommer jag lätt att röra på. Jag har också gjort en animation av detta: Jing Fang bodde från 77 till 37 fvt. när han utfördes. De åtta palatsarrangemanget (ibland kallade åtta hus) är återigen i åtta horisontella oktetter. Förbi vänster till höger från ett hexagram till nästa i varje oktet eller palats ändras bara en linje, förutom den sista delen av oktetten, som går från det sjunde hexagrammet till den åttonde, där den övre trigramen förblir densamma men linjerna i den nedre trigram ändras alla, vilket ger trigrams komplement, vilket kan ses från en skärmdump av animationsramarna arrangerade som ett 8 gånger 8 block. Animationsrams skärmdumpar är användbara eftersom de entydigt visar sekvensens riktning med pilar om någon skulle vara i tvivel, men arrangemanget är mer lämpligt representerat nedan: Observera att i varje horisontell oktett eller palats ändras aldrig topplinjen. Tillägg II av Wilhelm-Baynes ger hexagrammen ordnade av hus, men notera att även om ordningen av hexagrammen i varje hus är densamma som jag har använt, är ordningen för husen Wilhelm en annan. Jag har använt den ursprungliga ordningen, som är den för familjemedlemmen trigrams qian, zhen, kan, gen, kun, xun, li och dui: Sönderna är numrerade av positionen för singel yang-linjen och döttrarna av positionen av singel yin-linjen (de kallas också äldsta, mitten och yngsta). Du förstår att den första kolumnen till vänster om de åtta palatsarrangemanget består av de åtta hexagrammen där övre och nedre trigram är desamma, hexagrammets namn är detsamma som trigramet. Dessa kallas ibland de åtta rena hexagrammen (bachungua), och här är kända som palatshexagrammen (gonggua), som är hexagrammen, varefter varje palats heter: Qianpalatset, Zhen-palatset och så vidare gå ner. Det finns andra saker att märka om detta arrangemang, såsom i den övre raden av trigram i varje palats är de fyra första desamma, medan i de nedre raderna av trigram är de fyra i positionerna 4, 5, 6 och 7 från vänster är samma och går ner dessa sistnämnda åtta grupper av fyra är i order först av moderen och döttrarna då fadern och sönerna. Som en följd av detta ändras också som en enda linje från ett hexagram till nästa i de fyra första hexagrammen i varje palats förändringen sker i det nedre trigramet, medan i de följande tre förändringen sker i det övre trigramet. Detta är en direkt följd av progressionsmönstret i varje palats. Ta palatset av Qian: Passerar från hexagram till hexagram: den första raden ändras, sedan den andra, då den tredje, den fjärde, den femte och med den sjätte hexagrammet av slottet nås. Om den sjätte raden skulle byta skulle hexagrammet bli komplementet till palatshexagrammet som startar oktetten, och så går ett palatshexagram själv på sin egen oktett (i detta fall Kun). Istället ändras den fjärde raden igen och ger det sjunde hexagrammet, känt som den vandrande själen (youhun). Då ändras hela nedre trigrammet till dess komplement för att ge det slutliga hexagrammet, kallat den återvändande själen (guihun). Den lägre trigramen vid början och slutet av varje oktett är nu densamma. Detta mönster följs i var och en av de åtta palatsen, men det är lättast att observera i palatserna Qian och Kun. Här är Palace of Xun (hexagram 57): Med tanke på att Jing Fangs namn är förknippat med det första utseendet på kärntrigramer finns det säkert många fler observationer som ska göras om de åtta palatsarrangemanget än dessa få kortvariga kommentarer kan avgasa. För mer information, se Harmen Meskers välskötta PDF-uppsats: De åtta husen. 8216Vaxing och waning8217 bigua-sekvensen Bigua eller suverän hexagramsekvensen består av följande 12 hexagram: 24, 19, 11, 34, 43, 1, 44, 33, 12, 20, 23, 2. Den som är bekant med boken för förändringar kommer att se omedelbart ögonen på vad som hänvisas till i den sekvensen, men för att göra det tydligt var jag inspirerad att göra en liten animering för att visa cykeln av dessa 12 avtagande och vaxande hexagram (xiaoxigua), med två olika hastigheter. Den till vänster är dubbelt så snabb: Sekvensen växer (xi) som yang ökar uppåt och avtar (xiao) när yin ökar uppåt. Sekvensen visas nedan, går från höger till vänster till höger: Bigua-sekvensen korrelerar direkt med månens faser, fullmånen är hexagram 1 och nymånhexagrammet 2. Vaxen och avtagande månfaser läggs ner nedanför två rader som speglar bigua-sekvensblocket ovanför. Den vaxande halvmånen där yang först framstår ljus på månens högra kant är hexagram 24 där yang går in i botten, växeln växer när yang stiger upp i hexagram 19. Det första kvartalet är hexagram 11 (halvmåne), vaxande gibbous genom hexagrammen 34 och 43 tills fullmånen nås i hexagram 1. Då går yin längst ner i hexagram 44 precis som mörkret börjar övervinna fullmåne vid högra kanten, månen växer upp och ökar i hexagram 33 tills tredje kvartalet uppnås i hexagram 12. Yin ökar sedan genom hexagrammen 20 och 23, eftersom månen blir en avtagande halvmåne, ljus fortfarande kvar på vänster sida (den enda kvarvarande yanglinjen överst på 23) tills nymånen nås i hexagram 2. Observera att när de tolv hexagrammen anges i två rader av sex kompletterar hexagrammen ovan och under varandra (yin där yang är i det andra hexagrammet och vice versa). I kinesiska texter beskrivs kompletterande hexagram ofta som sidokopplade hexagram (pangtonggua). Månfaserna är kopplade på liknande sätt. I illustrationen ovan sammanfogas de övre och nedre bilderna, som det var. De suveräna hexagrammen är också associerade med de 12 månaderna. Cykeln betraktas som början (men som sagt, börjar en cykel inte någonstans) på hexagram 24, som är associerad med december och i synnerhet vintersolståndet, går igenom till hexagram 2, vilket motsvarar november (notera att i den första linjen hoarfrost är underfot, en textuell ledtråd till sin säsongsinställning också). Intressant för denna tillvägagångssätt (hexagram 19) ligger ovanför reträtten (33) 8211 en klassisk vändning 8211 och domen av hexagram 19 lyder: Ankomma vid 8: e månad, ha katastrof. Även om sekvensens början betraktas som den 11: e månaden, om du betraktar den som den 1: a månaden i denna sekvens, är hexagram 33 den 8: e, vilket innebär att katastrofen (reversering av förmögenhet) som avses i hexagram 19 kan förväntas en månad efter sommarsolståndet (representerat av hexagram 44, 7 i sekvensen), snarare än i mitten av september, den traditionella 8: e månaden. Viss tidsåtgång med reträtt är vanligtvis det bästa sättet att undvika katastrof. (Det traditionella hexagrammet för den 8: e månaden är 20, vilket naturligtvis är strukturellt invers av hexagram 19 och följer det i King Wen-sekvensen.) Bigua eller xiaoxigua-sekvensen har tillskrivits Meng Xi (ca 90821140 f. Kr.). Jing Fang vidareutvecklat Meng Xis-arbetet. Observera att de första sex hexagrammen av det första palatset av Jing Fangs åtta palatsarrangemang följt av det femte palatsets första sex, respektive faderns och moderns hexagrams i storua-sekvensen är i ordning, även om startpunkten är hexagram 1 snarare än 24. Men trots att den här sekvensen är en cykel så spelar det ingen roll var det börjar, det är intressant att om du tar de första sex Kun Palace-hexagrammen följt av de första sex Qian Palace-hexagrammen8230 Kun Palace Qian Palace då ha bigua-sekvensen upp och ner, som du kan se genom att mentalt vända ovanstående block med 12 hexagram genom 180deg. Bigua-sekvensen ses oftast som en cirkel av hexagram i kinesiska diagram. Mawangdui-sekvensen I sekvensen av hexagram i Mawangdui-manuskriptet (168 f. Kr.) är det övre trigramet detsamma för varje horisontell oktett, medan i Fuxi-sekvensen är den nedre trigramen densamma. Mawangdui-sekvensen har dock förmodligen ingen stor matematisk eller symbolisk betydelse. Richard Rutt har föreslagit att det helt enkelt kan vara en funktionsorder för hexagrammen. Om inte så, då ett försök att beställa av trigram, som ansågs tillräckligt viktigt för att dölja den mottagna King Wen-ordningen, som på texter förefaller vara den tidigast (se nedan). Varje oktett börjar med en av de åtta rena hexagrammen, där de övre och nedre trigramerna är desamma. Det är intressant att jämföra de första hexagrammen i första kolumnen till vänster med de i åtta palatsarrangemanget. 1, 3, 5 och 7 är samma 2, 4, 6 och 8 är inverses (fangua). Se även animeringsramen skärmdump. Nedan finns hexagramnummer i den ordning de visas i Mawangdui-manuskriptet, med standard hexagramnummer (King Wen-ordning) inom parentes: En förklaring av Mawangdui-sekvensen finns i Richard Rutts översynartikel: Öppnar ett nytt fält för drakar. (Ett PDF-diagram är tillgängligt vilket ger hexagrammen i King Wen-ordning med motsvarande Mawangdui-nummer.) Konung Wen-sekvensen Konung Wen-sekvensen är den ordning som hexagrammen visas i Yijing: Tanken, om någon, som informerar denna sekvens är okänd. Hexagrammen fortsätter i par, var och en den inverse av den andra, förutom de åtta hexagrammen som är lika båda vägen upp, när parternas hexagrampar kompletterar varandra (yin var yang var och vice versa), nämligen hexagram 1 och 2, 27 och 28, 29 och 30, 61 och 62. Det finns också fyra par som är både invers och komplement till varandra: 11 och 12, 17 och 18, 53 och 54, 63 och 64. I de 32 paren det verkar inte vara en urskiljbar regel för att bestämma vilken av paret som ska komma först. På samma sätt är orsaken till 32-pararnas ordning obskur, även om sekvensens början och slut inte är slumpmässig, eftersom den går från all yang (hexagram 1) och all yin (hexagram 2) till de två hexagrammen som ha en jämn fördelning av yin och yang genom sex linjer (63 och 64). Ive skapade ett ytterligare diagram över King Wen-sekvensen i en form för att stödja mönsterigenkänning. efter Shao Yongs Xiantian diagram. Observera att det inte finns några bevis för yins och yangs filosofi före det 4: e århundradet f. Kr. så det kan vara ett misstag att förutse för mycket på denna tankeskola när man försöker förstå informationsprincipen för en sekvens som sannolikt skulle ha skapats åtminstone 700 år tidigare. Det bör understrykas att det faktiska ursprunget för de 64 hexagramdiagrammen (i motsats till den etiologiska berättelsen om King Wen som fördubblar trigramerna) också är en fullständig okänd. Jag har redan i Himlens Mandat sagt att 64 hexagramfigurerna (inte texten) måste vara en enda sinnena, eftersom de alla måste tas ihop som ett koncept. Oavsett om det var kung Wens som vi kanske upptäcker borde hans grav någonsin hittas. Detta verkar vara den tidigast kända sekvensen, som du kan härleda från textbevis, såsom mönstret av parade linjer 111 och 121, 415 och 422, 434 och 443, 633 och 644 (och även 564 och 576, även om detta inte är en udda jämnt strukturellt par). Även om det finns också textparparationer som visas i hexagram som inte följer varandra, till exempel 115 och 545 och 103 med 541 och 542 (102 är också kopplad till 542, men det här är förtäckt i Wilhelm-Baynes 8211, den mörka mannen av 102 är densamma som den ensamma mannen av 542). Se även min ursprungliga större animation av denna sekvens. Hexagrammen har för övrigt aldrig numrerats i kinesiska utgåvor, det här är en övning som härstammar från översättning. Mystiken i King Wen-sekvensen har drivit många människor för att försöka lösa det under århundradena, och i de senaste decennierna har det i synnerhet varit mer än ett fåtal som gjorde ståndiga påståenden att ha löst det på olika sätt. Men all denna insats börjar se klumpig ut i ljuset av Joacutezsef Drasnys Yi-globe. För vidare studier: se arkiv av kinesiska diagram. En intressant modern sekvens som förlitar sig på en pangtong-switch följt av förändringen av en enda linje föreslogs i filosofi öst och väst 29,4 (1979) av Stephen E McKenna och Victor H Mair: en omarrangering av hexagrammen av I Ching. PDF Copyright copy 200382112017 Yijing DaoOm ämnet Shao Yong (Shao Yung, 1011-1077) stod ut bland Neo-Confucians för sin djupa kunskap om matematik och hans sofistikerade studie om ikonografi och numerologi. Använda symboler och tal härledda från Yijing. Shao försökte kategorisera hela kosmos, inklusive människans världsliga affärer, till ett strukturerat system. Hans studier på Yijing kan ha utlöst de intensiva intressena i Yijing bland tidiga Neo-Confucians. Men Shao Yongs trodde är så abstrakt och sofistikerad att även hans samtidiga filosof sa att det skulle ta tjugo år att förstå det. Som ett resultat marginaliserades Shao Yong i senare utveckling av Neo-Confucianism, och han är fortfarande en gåta i kinesisk filosofi till denna dag. Hans viktigaste arbete, Huangji Jingshi, är en massiv volym som undersöker kosmos ursprung på grundval av ett A Priori Diagram (xiantian tu) som han designade. Det är ett viktigt arbete med kinesisk kosmogoni, men på grund av sin komplexitet och esoteriska numerologi har få moderna forskare gjort studier på den här boken. Birdwhistell 1989 åtar sig en ambitiös uppgift för att förklara Shaos metafysiska idéer. Wyatt 1996 är en filosofisk biografi av Shao Yong, som syftar till att rekonstruera Shaos liv med den begränsade information vi har om honom från hans samtida och hans skrifter. Eftersom det finns så lite skrivet på engelska på Shao Yong rekommenderas båda dessa verk här, eftersom de presenterar olika aspekter av Shaos filosofi. Birdwhistell 1989 syftar till att låsa upp mysteriet om Shao Yongs system av symbolisk representation av verkligheten. Det börjar med Shao Yongs historiska och filosofiska sammanhang och går vidare för att rekonstruera Shao Yongs tanke som en förklarande struktur för universums drift. Det är en tillgänglig introduktion till en annars otvivlad filosofi. Wyatt, Don J. Loyang - Shao Yungs slöja och den moraliska utvecklingen av tidig sung tanke. Honolulu: University of Hawaii Press. 1996. Denna bok kan låsa upp några av de mysterier som omger filosofen Shao Yong. Det ställer Shao i sitt historiska sammanhang och berättar om sin familjebakgrund, hans relationer med vänliga medarbetare och politiska fiender. Det ger en partiell introduktion till Shaos moralfilosofi, och utmanar Birdwhistell 1989s oaktsam behandling av Shaos moralfilosofi. Shao Yong, Wade-Giles romanisering Shao Yung. även kallad Shao Kangjie. Namn (zi) Yaofu (född 1011. Fanyang nu Zhuozhou, Hebei-provinsen, Kina dog 1077. nära Luoyang nu i Henan-provinsen), kinesisk filosof som starkt påverkat utvecklingen av den idealistiska skolan Neo-Confucianism (se Confucianism). Shao Yongs matematiska idéer påverkar också den europeiska filosofen Gottfried Wilhelm Leibniz från 1700-talet i utvecklingen av ett binärt aritmetiskt systemi. e. en baserad på endast två siffror. Ursprungligen en taoist, Shao vägrade alla erbjudanden från regeringskontoret, föredrar att samtidigt ta timmarna i en ödmjuk hermitage utanför Luoyang, konversera med vänner och engagera sig i mystisk spekulation. Han blev intresserad av konfucianismen genom sin studie av den stora konfucianska klassiken och spådomsverket. Yijing (Classic of Changes). Genom Yijing. Shao utvecklade sina teorier att siffror är grunden för all existens. För honom kan den anda som ligger till grund för allt förstås om man förstod delningen av de olika elementen i siffror. Men i motsats till de flesta tidigare kinesiska numerologer, som vanligtvis föredrog siffrorna två eller fem, trodde Shao nyckeln till världen som hängde på nummer fyra, så universum är uppdelat i fyra sektioner (sol, mån, stjärnor och stjärntecken), kroppen in i fyra känsla organ (öga, öra, näsa och mun) och jorden i fyra ämnen (eld, vatten, jord och sten). På samma sätt har alla idéer fyra manifestationer. alla åtgärder fyra val, och så vidare. Även om detta komplicerade system var utanför Konfucianismens grundläggande problem och utövat endast ett periferiskt inflytande på utvecklingen av den kinesiska tanken, var det som var viktigt att den grundläggande teorin bakom systemet finns en underliggande enhet för existens som kan förstås av den överlägsna mannen som förstår sina grundläggande principer. Tanken att den underliggande principen bakom universets enhet finns i mänskligt sinne så mycket som i universum var grunden för den idealistiska skolan i Neo-Confucianism. Dessutom lade Shao in i konfucianismen den buddhistiska tanken att historien består av en serie repeterande cykler. Dessa cykler, kända för buddhister som kalpa s, kallades yuan av Shao och reducerades från en astronomisk längd till en begriplig varaktighet av 129.600 år. Shaos teori accepterades senare av alla grenar av Neo-Confucianism och gjorde en del av den officiella statsideologin av 12-talets sångscholar Zhu Xi. Mer om detta ämne Externa länkar

No comments:

Post a Comment